Saturday, January 2, 2010

KENYATAAN MEDIA ISU KALIMAH ALLAH

KENYATAAN MEDIA
GABUNGAN NGO ISLAM SABAH (CONCERN)
BERSAMA
PERTUBUHAN ISLAM SELURUH SABAH (USIA)
3 JANUARI 2010 (AHAD
PEJABAT USIA KOTA KINABALU

ISU PENGGUNAAN KELIMAH ALLAH OLEH PENGANUT KRISTIAN

Berhubung Keputusan Mahkamah Tinggi yang membenarkan penggunaan perkataan "Allah" dalam penerbitan mingguan Herald-The Catholic Weekly. Gabungan NGO Islam Sabah (CONCERN) dan Pertubuhan Islam Seluruh Sabah (USIA) dengan ini membuat ketetapan seperti berikut:-

1. Kami dengan tegas menzahirkan kekecewaan terhadap Keputusan Mahkamah Tinggi bersabit isu ini.
2. Kami berpendapat bahawa masyarakat Islam secara keseluruhannya mengakui nama Allah hanyalah untuk orang Islam sahaja yang selama ini menjadi sinonim dengan masyarakat Islam di Malaysia
3. Kami menyeru agar Rayuan di Mahkamah rayuan dipercepatkan bagi tindakan dan pembelaan sewajarnya demi memastikan kesucian Islam di Malaysia terpelihara dan agar isu ini tidak berpanjangan.
4. Keputusan Mahkamah Tinggi di khuatiri akan menyebabkan keadaan tidak stabil dan perpecahan di kalangan masyarakat Malaysia.
5. Kami secara tegas menyokong Keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan yang bersidang kali ke-82 pada 5 hingga 7 Mei 2008 yang mencapai keputusan bahawa lafaz "Allah" merupakan kalimah suci yang khusus bagi agama dan umat Islam. Kandungan itu berbunyi: "Setelah meneliti keterangan, hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa lafaz Allah merupakan kalimah suci yang khusus bagi agama dan umat Islam dan ia tidak boleh digunakan atau disamakan dengan agama-agama bukan Islam yang lain.
6. Kami menyeru agar Keputusan Jawatankuasa Muzakarah Fatwa Kebangsaan berhubung isu ini perlu di ikuti dan dipatuhi.
7. Kami menyeru agar pihak berwajib mangambil satu tindakan yang bijaksana supaya penggunaan nama Allah tidak digunakan dengan sesuka hati selain daripada Islam.
8. Kami dengan tegas berpendapat bahawa kalimah Allah tidak bersesuaian digunakan di tempat-tempat ibadah selain tempat ibadah agama Islam.
9. Menggunakan kalimah Allah di tempat ibadah selain Ibadah agama Islam akan membuatkan masyarakat Islam marah kerana ia dikira sebagai menyekutukan Allah dan bercanggah dengan prinsip nama Allah itu dan juga aqidah Islam.
10. Kami akan membuat seminar di seluruh Sabah bagi menerangkan kepada masyarakat Islam tentang isu ini.

Sidang Media CONCERN dan USIA ini disertai oleh :-
1. PERTUBUHAN ISLAM SELURUH SABAH (USIA)
2. WADAH PENCERDASAN UMAT (WADAH)
3. ANGKATAN BELIA ISLAM SABAH (ABIM)
4. JEMAAH ISLAH MALAYSIA (JIM)
5. PERTUBUHAN KEBAJIKAN SAUDARA KITA (SAHABAT)
6. PERSATUAN LELUHUR MELAYU BUGIS SABAH (KECAPI)
7. SISWAZAH MUDA ABIM (SISMA)

No comments:

Post a Comment