Saturday, December 26, 2009

BENGKEL PENYELARASAN JAKIM SABAH & NGO ISLAM


Alhamdulillah, sepanjang petang jumaat sehingga tengahari ahad semalam, NGO Islam berkumpul di Beringgis Beach Resort Papar untuk Bengkel Penyelarasan Program JAKIM dan NGO Islam Sabah bagi 2010 akan datang.

Hj Sainuri Yamin selaku pengerusi Majlis Gabungan NGO Islam Sabah (CONCERN) mengetuai senarai kehadiran NGO yang lain.

Antara NGO yang hadir menghantar wakil ialah Wadah Pencerdasan Ummat (WADAH), Yayasan Amal Malaysia (AMAL Malaysia), Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Jamaah Islah Malaysia (JIM), Persatuan Ulama’ Malaysia (PUM), Persatuan Puteri Islam Malaysia (PPIM), Persatuan Graduan Iranun Sabah (PAGISA), Pertubuhan Kebajikan Saudara Baru Kota Kinabalu (SAHABAT), Persatuan Siswazah Sabah (PSS) dan Persatuan Melayu Bugis Kota Kinabalu (KECAPI).

Pada malam pertama, Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) Ust Aziz Mohamad membentangkan senarai program yang bakal dilaksanakan oleh JAKIM sebagai pembuka bicara dan idea kepada semua yang hadir.

Pada hari kedua sehingga tengahari ahad, setiap NGO memikir, menyedia dan membentangkan program mereka sebelum diperincikan satu persatu, dibincang dan dibahaskan kesesuaian (brainstroming), penyelarasan dan sebagainya.

Antara yang paling bersemangat sudah tentu saudara Abu Bakar Ongkosing Presiden SAHABAT yang membentang 22 projek mereka dengan jumlah kos sebanyak RM10 juta.

Mudah-mudahan RM12 ribu yang dibelanjakan oleh urusetia JAKIM sepanjang bengkel ini menatijahkan sesuatu yang baik. Sebagaimana kata Ust Shamsuri, projek dan program cadangan NGO akan diangkat ke pihak atasan untuk kelulusan bajet.



























- Artikel dan Gambar di Petik dari http://www.abunuha.wordpress.com/


No comments:

Post a Comment